Koncert na żywo w Letnim Pawilonie na Wodzie

W niedzielę (30 maja) w przepięknej scenerii Betlejem odbędzie się koncert zespołu Musica Graziosa. Wracamy do wydarzeń i koncertów na żywo, to będzie pierwszy taki koncert w ramach tegorocznego Festiwalu Krzeszów 2021. Zapraszamy o godz. 16:00 – uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne.

Koncert odbędzie się w Letnim Pawilonie na Wodzie, tym razem w muzyczną podróż zabierze nas zespół Musica Graziosa w składzie: Paulina Tkaczyk – flet traverso i klawesyn, Ewa Rzetecka-Niewiadomska – klawesyn. Program koncertu przybliży słuchaczom unikatową sonatę na klawesyn i flet Christlieba Siegmunda Bindera (1723-1789) – kompozytora, który całe życie związany był z dworem Augusta III Sasa króla Polski, który równocześnie jako Fryderyk August II był elektorem saskim oraz jego wnuka Fryderyka Augusta III. Temu ostatniemu dedykował Binder niektóre swoje utwory. Twórca ten był jednym z najważniejszych prekursorów nowej estetyki muzycznej, która narodziła się w XVIII w. i doprowadziła do utrwalenia się stylu klasycznego. Według Richarda Engländera: „Binder miał w drezdeńskim kręgu taką pozycję jaką C. Ph. E. Bach w Berlinie”. Binder inspirował się między innymi muzyką francuską, która także pojawi się podczas koncertu w dziełach takich twórców jak Jacques Duphly oraz Joseph-Nicolas-Pancrace Royer – nauczyciel syna i córek Ludwika XV oraz Marii Leszczyńskiej.

Kolejni artyści, których utwory zostaną wykonane to najwięksi mistrzowie klasycyzmu, zaliczani do tzw. „klasyków wiedeńskich”: Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) i Ludwig van Beethoven (1770-1827). Utwory na cztery ręce napisane przez Mozarta miały na celu dialog – „flirt” i przeznaczone były do wykonywania przede wszystkim przez kobietę i mężczyznę. Beethoven, inspirował się muzyką twórcy Czarodziejskiego fletu, jego kompozycje łączą wiele intensywnych uczuć z doskonałością formy. Utwory na cztery ręce napisał w celach pedagogicznych. Na szczególne zainteresowanie zasługuje jego Sonata D-dur op. 6, w której występuje przerobiony przez kompozytora motyw „losu” z V Symfonii, tyle że w radosnym charakterze, co zwiastuje także tonacja.